Langs Haagse Bomen

In de eerste helft van de 16e eeuw ordonneerde Keizer Karel V de aanplant van linden op het Lange Voorhout. Zo oud minstens is in Den Haag het verbond tussen straat, bebouwing en boom. De Haagse bomen zijn een essentieel onderdeel van het openbare en levende Museum voor Stadslandschappelijke Historie. Voor bijzondere schilderijen ga je naar een museum, voor bijzondere bomen hoeft dat

niet, die kun je gewoon op straat bekijken. Alleen, hoe herken je ze en hoe kom je meer te weten over hun geschiedenis?

Twee medewerkers van de Botanische Tuin van de TU Delft, Pieter van Mourik en Gerard van der Veen gingen de uitdaging aan en maakten een prachtige gids met de voor de hand liggende titel “Langs Haagse Bomen”

De gids voert je langs acht verschillende routes dwars door de stad. In een uitgebreide routebeschrijvingen worden interessante wetenswaardigheden over de stad en haar bomen afgewisseld met vele karakteristieke foto’s. In elk seizoen vertellen de bomen een ander verhaal, maar steeds hun eigen verhaal in verband met hun omgeving. Zo realiseer je je hoe belangrijk bomen zijn voor de kwaliteit van het stedelijk landschap. De routes volgend kom je op plaatsen waar je anders niet geweest zou zijn, met voor elke boom een ander gezichtspunt. De meeste bomen in deze Gids zijn te zien vanaf de openbare weg.

Het eerste exemplaar van de Haagse Bomengids werd op 28 maart, onder de bekende Postzegelboom aan het Noordeinde, door beide auteurs aangeboden aan de Haagse wethouder Boudewijn Revis. Door onze medewerking aan de gids waren ook wij als bestuur van de afdeling Den Haag bij de presentatie aanwezig en hebben wij de mogelijkheid gekregen om de gids voor een speciale prijs aan onze leden aan te bieden.

Tijdens onze maandelijkse groenochtend op de Stadskwekerij op de derde zaterdag van de maand is de gids voor onze leden te verkrijgen voor een speciale ledenprijs van  €12,-. (verkoopp

rijs in de boekhandel € 16,-).