Groenbericht mei - juni 2024 afd. Den Haag

1874--2024

AFDELING DEN HAAG

Secretariaat en Ledenadministratie: Groot Hertoginnelaan11 2517 EA 070-365 44 45 email: info(at)denhaag.groei.nlwebsite: www.denhaag.groei.nl

Groen en Doen/Groenochtenden

Iedere derde zaterdag van de maand organiseren we onze groenochtenden in de kas van de Stadskwekerij, Kwekerijweg 8a 2597 JK Den Haag(toegang via de Badhuisweg).

We starten dan met Plantenruilbeurs: 9.45 – 10.30 uur. Planten inbrengen tot 10.15 uur. Graag hiervoor opgepotte planten inbrengen met labels met namen en kleuren van de planten.

Keuze uit vaste planten, éénjarigen, heesters, moestuinplanten en kamerplanten.

Groenochtend 18 mei

Gezondheidsbevorderende planten

Aansluitend aan de ruilbeurs, om 10.30 uur komt de heer Van den Broek ons vertellen over de planten metgezondheidsbevorderende eigenschappen die hij zelf kweekt.

Wat komt er aan de orde?

- beschrijving van de planten;

- waar ze groeien;

- hoe je ze verzorgt;

- waarvoor en op welke manier ze gebruikt worden.

Hij ondersteunt zijn verhaal met een PowerPointpresentatie.

Ook neemt hij een aantal exemplaren van de volgende planten mee:

o.a. Aloë Vera, Gynostemma pentaphyllum (Lang-leven-plant), Gynura procumbens (Daun Dewa, de plant van God), Orthosiphon stamineus (Javaanse nierthee), Lepidium meyenii (Maca)

Groenochtend 15 juni

Het in het jaaroverzicht aangekondige bezoek aan de KLM-tuin is verplaatst naar 22 juni. Daarom is er vandaag alleen plantenruilochtend.

We beginnen, zoals gebruikelijk, om 9.45 uur en gaan door tot uiterlijk 11.00 uur.

De afdelingen Delft en Leidschendam organiseren deze dag een opentuinendag.

JUBILEUMACTIVITEIT

Tuinexcursie voormalig KLM gebouw Den Haag

Zaterdagochtend 22 juni 2024 om 9.30 uur geeft hovenier Paul Halsema een rondleiding van ongeveer 1 uur in de tuin rond het voormalig KLM hoofdkantoor.

Dit gebouw op de hoek van de Badhuisweg en Plesmanweg was ooit het hoofdkantoor van de KLM.
Later was het in gebruik als ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het is nu een Rijksmonument en de afgelopen jaren is het verbouwd tot een appartementencomplex met een nieuwe tuin eromheen.

Verzamelen bij de hoofdingang van het KLM gebouw, Plesmanweg 1 om 9.30 uur.

Toegang is gratis, maar alleen voor leden. Aanmelden op info(at)denhaag.groei.nl of tijdens de ruilochtend van 15 juni.

Parkeren kan gratis aan de overkant van het water op de Koninginnegracht.

Let op!  je kunt deze dag niet parkeren op het terrein van de Stadskwekerij!

Excursies

4 Daagse reis naar Wesel Duitsland van zondag 16 t/m woensdag 19 juni.

in samenwerking met Garden Tours naar Groene Oasis langs de Rijn. Ook dit keer sluit de afdeling Leidschendam zich bij ons aan.

Informatie: Anneke Nieuwenhuis: E-mail: annekecnd(at)gmail.com,

Tel. 070-3543433.

Reissom pp in 2-persoonskamer:

Vanaf 25 betalende deelnemers

€ 730,-

Toeslag kamer voor 1 pers. € 135,-

Aanmelden kan via de websitelink: www.gardentours.nl/gbdenhaag

Vooraankondiging

De Dag van de Roos, de Publieksdag in het Westbroekpark.

Op zondag 7 juli van 10.00 – 16.00 uur is er in het Rosarium van het Westbroekpark weer de traditionele “Dag van de Roos” in samenwerking met de gemeente Den Haag.

Kom de Gouden Roos van Den Haag 2024 bewonderen.

Er zal een verkoopstand zijn met prachtige rozen in pot, Kwekerij Zeelenberg komt met een ruim zomerassortiment, een Haagse imker geeft voorlichting over het houden van bijen, verder zijn er de kramen van Haagse groene verenigingen, live muziek van Quiet Colors, rondleidingen van Art & Jazz en een tuinontwerpster.

Om 12 uur en om 14 uur zal Ed Vreeken een rondleiding langs de rozen verzorgen.

Aanmelden bij de Groei&Bloei-kraam.

Uiteraard is ook uw eigen Groei & Bloei aanwezig met een uitgebreid plantenaanbod

Raadpleeg ook geregeld onze website www.denhaag.groei.nl

Meld u daar aan voor de nieuwsbrief.

.