Beste leden van Groei & Bloei afdeling Den Haag,

Gisteren op zaterdag 20 januari om 10.02 is oud-bestuurslid Liesbeth Verster overleden.

Dit bericht bereikte ons gisteren tijdens onze Algemene Ledenvergadering (ALV) en Nieuwjaarsbijeenkomst waar de aanwezige leden eerder verteld was dat Liesbeth ernstig ziek was.

Liesbeth Verster tijdens haar afscheid van het bestuur op 21 januari 2023.
Hier samen met coördinator secretariaat Caroline  del Court König.

Na haar afscheid van het bestuur tijdens de ALV op 21 januari 2023 ging de gezondheid  van Liesbeth steeds verder achteruit.
Een ziekenhuisopname en crisisopname in Houthaghe volgden.
Duidelijk werd dat ze niet meer naar haar eigen huis en tuin terug kon en ook haar moestuin moest loslaten.

Sinds juli 2023 woonde ze in woonzorgcentrum De Mantel in Voorburg.
Ondanks korte oplevingen ging haar gezondheid daar steeds verder achteruit en had ze vooral de laatste weken veel pijn.

Haar overlijden kwam dus niet onverwacht, maar zorgt wel voor verdriet en gemis.

Onderaan dit bericht ziet u de rouwkaart.
Zoals u kunt lezen vindt de crematie plaats in besloten kring.
Kende u haar goed en wilt u afscheid nemen?
Dat kan op dinsdag en woensdag tussen 17.00 en 19.00 uur in De Mantel in Voorburg (kamer 112).

Wat heeft Liesbeth Verster voor Groei & Bloei Den Haag betekend?
Veel, héél veel!
Zij heeft  veel in gang gezet én gehouden waarvan we nog steeds met z’n allen profiteren.
Om daar enigszins een idee van te geven hieronder wat meer informatie over Liesbeth, haar achtergrond en wat wapenfeiten.

Wist u dat:

• Liesbeth Verster tijdens 62 jaar lidmaatschap minstens 50 jaar actief is geweest voor de Haagse afdeling?
  • Ze aan de wieg heeft gestaan van de plantenruilbeurs elke 3e zaterdag van de maand op de Gemeentekwekerij?  Die bestaat al sinds 1972!
  • Liesbeth zelf ook lezingen gaf, zoals in 1973 over het kweken en zelf verwerken van droogbloemen?
  • Ze opgeleid is aan Tuinbouwschool Huis te Lande in Rijswijk, de eerste en laatste tuinbouwschool voor meisjes in Nederland?
  • Liesbeth vanaf 1974 tot januari 2023 bestuurslid was van de afdeling?
  • Zij zich jarenlang heeft ingezet voor het Kampioenschap Bloemschikken voor Amateurs?
  • Ze de kerstschikkingen heeft opgezet, eerst in het Congresgebouw, vervolgens op de toenmalige tuinbouwschool Madestein en later op verschillende locaties zoals op de Stadskwekerij.
  • Zij de organisator was van alle overige bloemschiklessen door de jaren heen?
  • Liesbeth deel uitmaakte van het promotieteam van de KMTP op de Keukenhof?
  • Zij zitting had in het bestuur van de Stichting Tuinbouw Onderwijs?

Dit overzicht dekt natuurlijk nooit 50 jaar, maar poogt wel een idee te geven van het belang van Liesbeth Verster voor Groei & Bloei Den Haag.

Met Ed Vreeken tijdens de workshop rozen snoeien in 2019

Voorjaar 2021 kweekte ze in haar kweekschuur nog plantjes op voor de plantjesmarkt voor kinderen.
Fotograaf: Ingeborg Blessing

Wij wensen haar familie, vrienden en allen die dicht bij haar stonden veel sterkte!